Zwemmen in de gracht en mijn prioriteiten

Leestijd: 2 minuten

21:30 – Twee uur geleden heb ik lekker in de gracht gezwommen. Ik kwam gisteren op het idee toen ik door de binnenstad langs de gracht liep en ik werd direct overspoelt door een angst met gedachte ‘wat zouden andere mensen daarvan vinden?’ Niet dat het heel vreemd is om in de gracht te zwemmen, maar het is nou ook weer niet zo dat ik regelmatig mensen voorbij zie komen.

Hoe dan ook, deze avond wel gedaan 🙂 Het was superlekker en ik voelde me er redelijk oké bij, al was ik toch veel met de ‘buitenwereld’ bezig. Toen ik terugliep naar huis merkte ik eigenlijk pas hoe erg ik inmiddels in mijn hoofd zat en niet meer bij ‘mijzelf’ was. Ik zou het kunnen verwoorden als ‘niet willen voelen door extreem op de buitenwereld te fixeren’, al weet ik niet goed of dat de ervaring correct beschrijft.

Wat zijn mijn prioriteiten?

Deze week heb ik een aantal belangrijke inzichten opgedaan, waarvan ik het positieve effect merk in mijn gedrag en ervaringen. Aan de andere kant merk ik dat ik ontzettend veel wil doen tegelijk: boeken lezen, klussen, tuinieren, schilderen, leren mediteren, een vier vragen uitwerking doen, berichten schrijven voor op deze website, theorieën uitwerken, etc. Het lijkt alsof ik te weinig tijd heb, wat natuurlijk onzin is. In wezen duidt dit egomechanisme op ‘valse hoop’ zoals door Ingeborg Bosch is beschreven in haar PRI boeken. Ik zal daar in een later bericht op terugkomen.

Tijd om te prioriteren. Wat vind ik op dit moment belangrijk?

  1. Ik wil de PRI-methode (geniaal!) met de vijf afweermechanismen volledig snappen en kunnen toepassen op mijzelf. Daarvoor dien ik het boek uit te lezen en het samen te vatten.
  2. Ik wil elke dag een paar uur aan een vier vragen uitwerking (Byron Katie) besteden zodat ik werkelijk zelfonderzoek doe.
  3. Elke dag een bericht op deze website plaatsen als dagboek/blog.
  4. Ik wil leren mediteren door elke dag daar een half uur aan te besteden, hoe relaxed of onrustig ik mij ook voel.
  5. Ik gun mijzelf ook elke dag wat vrije tijd, 2-3 uurtjes, om wat leuks te doen en deze tijd vrij in te vullen 🙂

Dit lijkt mij voor de komende week wel een prima plan. Ik merk namelijk dat als ik teveel hooi op mijn vork neem of dat ik geen/weinig focus heb, mijn aandacht en energie alle kanten op lijkt te gaan, behalve de juiste, haha. Ook dat zal wel meevallen, maar zo kan ik het wel ervaren. Nu maar even ontspannen, genoeg gedaan vandaag! ~ lzv